Σάββατο, Οκτωβρίου 27, 2007

Γραφειοκρατία παντού…


Το θέμα της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ενέχει στοιχεία ταμπού. Όλοι το συζητάμε, όλοι ενοχλούμαστε από αυτήν, αλλά δυστυχώς κανένας (και κυρίως κανένας πολιτικός) δεν φαίνεται να κάνει κάτι έτσι ώστε να απαλλαγούμε οριστικά από αυτήν.

Αυτές οι σκέψεις έρχονται για πολλοστή φορά στο μυαλό μου με αφορμή μια προσωπική υπόθεση. Θέλοντας να ξεκινήσω την πτυχιακή μου εργασία στο Ιστορικό & Διπλωματικό Αρχείο του υπουργείου Εξωτερικών, τους τηλεφώνησα για να μάθω τι χρειάζεται να κάνω για να μπορέσω να έχω άδεια έρευνας στην αρχειακή τους υπηρεσία. Όπως με ενημέρωσαν, πρέπει καταρχάς να πάω εκεί για να δω τη λίστα των θεμάτων (όχι ντοκουμέντα, απλά τίτλους) και να διαλέξω τι με ενδιαφέρει. Έπειτα, πρέπει να συμπληρώσω μια αίτηση με τα στοιχεία μου και να παραδώσω σε μια κόλλα Α4 ένα πρόλογο του θέματος για το οποίο θα γράψω (και για το οποίο δε θα είμαι ουσιαστικά ενήμερος, μόνο τίτλους θα έχω δει), καθώς και ένα αντίγραφο του βιογραφικού μου. Μετά από ένα μήνα, αφού συνεδριάσει η αρμόδια επιτροπή, θα λάβω απαντητική επιστολή για την κατάληξη του αιτήματος μου, για το αν δηλαδή θα μπορέσω και με ποιους όρους να ερευνήσω στο αρχείο του ΥΠΕΞ για την πτυχιακή μου εργασία.

Όλη η προαναφερθείσα διαδικασία στα δικά μου μάτια φαίνεται τρομερά χρονοβόρα, σύνθετη και σε κάποια σημεία της άσκοπη. Πραγματικά σ’ αυτή τη χώρα κάνουμε ότι μπορούμε για να δυσχεράνουμε -εκτός όλων των άλλων και- την έρευνα. Και έπειτα αναρωτιόμαστε κοιτάζοντας ο ένας τον άλλον γιατί όλο και πιο πολλοί Έλληνες φεύγουν για σπουδές ή καριέρα στο εξωτερικό…

Δ. Τζ.

5 σχόλια:

Unknown είπε...

Tο ελληνικό δημόσιο θυμίζει το τέρας του Λεβιάθαν. Σε καταβροχθίζει!
Προσπαθούν ως άλλοι πασάδες να σε εξυπηρετήσουν (χαχαχα) με την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια. Όσο υπάρχει ασυλία αυτά θα συμβαίνουν.
Άλλη μια απόδειξη ότι δεν έχουμε σύγχρνο πολιτισμό.

stef είπε...

pistepse me eimai agglia...kai polla pramata mou ekanan entupwsi kai dw...sou bgazoun ligo tin panagia...apergies uparxoun episis..alla oxi se tetoio bathmo....aaaaa kai to basikotero...exoun k dw kinisi...!!!!

Σκορπινα είπε...

Καλά...Αυτό δεν είναι τίποτα...Τουλάχιστον σε ενημέρωσαν...
Εγώ που προσπαθώ να φτιάξω τα χαρτιά μου για να πληρωθώ και με ενημέρωσαν ότι θέλει 5 μέρες και τρέχω εδώ και 3 εβδομάδες να τα φτιάξω και δεν τα καταφέρνω, τι να πω????
Από γραφείο σε εφορία, από εφορία σε ταμεία και τούμπαλιν...
Και μισθό ακόμα δεν είδαμε...Ούτε θα δούμε στο άμεσο μέλλον...
Αστα να πάνε η γραφειοκρατεία...

Haris είπε...

Η γραφειοκρατία έχει βαθύτερο χαρακτήρα. Δεν θέλει απλά να δυσχεράνει τον ερευνητή...
Το Σταλινικό καθεστώς διοικόταν από την γραφειοκρατία...

Δ. Τζ. είπε...

@samael: Έτσι ακριβώς είναι φίλε samael. Είμαστε ο κατεξοχήν λαός που πιστεύει στη θεωρία της "ήσσονος προσπάθειας". Το "έλα μωρέ" (ωχαδερφισμός) και το "χαλαρά" είναι δυστυχώς ο κανόνας σε αυτή τη χώρα και κυρίως στο δημόσιο.

@stefanos: Οι Άγγλοι είναι οι πρώτοι διδάξαντες στα περί της γραφειοκρατίας. Όποιος έχει δει έστω κι ένα επεισόδιο της σειράς "Μάλιστα κ. Υπουργέ" καταλαβαίνει τι εννοώ...

@skorpina: Σε καταλαβαίνω απόλυτα!

@harris: Δε νομίζω ότι τα πράγματα είναι τόσο σύνθετα. Απλά στο δημόσιο μαζεύονται κατά κανόνα (όχι πάντα, υπάρχουν και εξαιρέσεις) άνθρωποι οι οποίοι θέλουν να είναι... χαλαροί. Ως εκ τούτου πηγαίνουν ότι ώρα θέλουν στη δουλειά τους, δεν έχουν καμία συναίσθηση της έννοιας "παραγωγικότητα" και την πληρώνει ο πολίτης που είχε την ατυχία να συνδιαλλαγεί με το δημόσιο...