Τρίτη, Φεβρουαρίου 05, 2013

Η καπηλεία της μνήμης


Πάντα υποδεχόμουν τον τριήμερο εορτασμό του Πολυτεχνείου με ανάμεικτα συναισθήματα και με μια κάποια αμηχανία. Από τη μια ένιωθα δέος μπροστά σε όλα όσα είχαν συμβεί εκείνες τις ιστορικές μέρες. Από την άλλη δε μπορούσα με τίποτα να χωνέψω ότι για να επισκεφτείς το Πολυτεχνείο ανήμερα της επετείου θα έπρεπε να καταθέσεις τα αριστερά σου διαπιστευτήρια ή έστω να κλείσεις τα μάτια και τα αυτιά σου και απαρνηθείς το φιλελεύθερο «εγώ» σου.

Όχι, δεν έχω πάει ποτέ στο Πολυτεχνείο. Εντούτοις σαν άτομο τρέφω απέραντο σεβασμό στους ανθρώπους που έπαιξαν τη ζωή τους κορώνα γράμματα για να μπορούμε εμείς σήμερα να μιλάμε ελεύθερα -ακόμα και να χαρακτηρίζουμε μια δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση «χούντα».

Τιμώ, θυμάμαι, συλλογίζομαι. Όμως αρνούμαι να συμμετάσχω σε αυτό το κομματικοποιημένο πανηγυράκι όπου η επέτειος της 17ης Νοεμβρίου εορτάζεται με μπουνιές για το ποιος θα κρατήσει την αιματοβαμμένη σημαία και με φραπέδες ενάντια σ’ όσους δεν είναι όσο «επαναστάτες» θα θέλαμε. Ενδεχομένως να ήθελα να συμμετάσχω στην πορεία μνήμης, αλλά δυσκολεύομαι να αντιληφθώ γιατί για να συμβεί αυτό θα πρέπει να ανεμίζω λάβαρα με σφυροδρέπανα, λες και όλοι όσοι αντιτάχθηκαν τότε στην δικτατορία είχαν κάρτα μέλους του Κόμματος.

Με άλλα λόγια αρνούμαι να πάρω μέρος σε μια εκδήλωση στην οποία ελάχιστοι θυμούνται για ποιο λόγο βρίσκονται εκεί και οι περισσότεροι κάνουν απίστευτα λεκτικά και νοητικά άλματα διαστρέφοντας κατά βούληση το «νόημα» του Πολυτεχνείου, φωνάζοντας συνθήματα για τη «χούντα του μνημονίου και της Μέρκελ», κομματικοποιώντας εν τέλει μια εκδήλωση που θα έπρεπε να συσπειρώνει ευρύτερες της αριστεράς μάζες.

Η μνήμη, σύμφωνα με τον Κικέρωνα είναι το θησαυροφυλάκιο και ο φύλακας όλων των πραγμάτων. Όμως όταν αυτή διαστρέφεται και γίνεται αντικείμενο καπηλείας, αλλοίωσης και αυθαίρετης προσαρμογής στη σημερινή πραγματικότητα  τότε μάλλον ισχύει αυτό που έλεγε ο αμερικανός ηθοποιός Josh Billings: «Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που μπερδεύουν τη φαντασία με τη μνήμη τους».

Δημοσιεύτηκε στο protagon στις 20.11.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: