Δευτέρα, Ιουνίου 30, 2008

Η Τέχνη ως ακριβής επιστήμη

Το «Jesus Christ Superstar», η ροκ όπερα – φαινόμενο και ένα από τα μακροβιότερα μιούζικαλ στην ιστορία του Broadway ήρθε πέρυσι τον Απρίλιο και στη χώρα μας, για μερικές παραστάσεις στο θέατρο Μπάντμιντον. Το θέμα που πραγματεύεται, οι τελευταίες ημέρες του Χριστού και ο τρόπος με τον οποίον το προσεγγίζει προκάλεσε αντιδράσεις σε θρησκευτικούς κύκλους. Προσπερνάμε το παράλογο της αντίδρασης –πώς είναι δυνατόν να διαμαρτύρεσαι για κάτι που δεν έχεις δει;– καθότι η υπόθεση πήρε άλλες διαστάσεις: Ιδιώτης έστειλε στα δικαστήρια τον κ. Μιχάλη Αδάμ, πρόεδρο της εταιρίας που ανέλαβε τη διοργάνωση του μιούζικαλ στην Ελλάδα. Αιτία; Στο έργο –αναφέρει η μηνυτήρια αναφορά– «καθυβρίζετο κακόβουλα η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία». Σύμφωνα με το κατηγορητήριο «η Μαρία Μαγδαληνή εμφανίζεται στην παράσταση να βοηθά τον Ιησού Χριστό να χαλαρώσει κάνοντάς του μασάζ, με αλοιφή», ενώ «η σταύρωση και η ταφή παρουσιάζονται με τρόπο παραποιημένο απ ό,τι περιγράφονται στα Ιερά Ευαγγέλια».

Οι αιτιάσεις του ενάγοντος θα ήταν για γέλια, αν το ζήτημα δεν ήταν αρκετά σοβαρό. Και όταν λέμε σοβαρό ζήτημα δεν εννοούμε την υποτιθέμενη «καθύβριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας», αλλά τον τρόπο με τον οποίον προσεγγίζουν ορισμένοι την τέχνη: Στην προκειμένη περίπτωση με όρους Θεολογίας, ενώ σε άλλες περιπτώσεις (κινηματογραφικά έργα) ωσάν να πρόκειται για μεταφορά βιβλίου Ιστορίας στο σελιλόιντ.

Πριν μερικά χρόνια, ο γνωστός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Όλιβερ Στόουν είχε δεχτεί έντονη κριτική από Έλληνες πολιτικούς και ιστορικούς για το έργο του «Αλέξανδρος» (αναφέρεται στη ζωή του Μ. Αλεξάνδρου). Ούτε λίγο ούτε πολύ τον κατηγόρησαν για παραποίηση της Ιστορίας. Η απάντηση που έδωσε ο Στόουν ήταν αφοπλιστική: «Εγώ δεν κάνω Ιστορία αλλά κινηματογράφο».

Αλήθεια, που τελειώνει η ελευθερία της Τέχνης (δηλαδή της έκφρασης); Πώς πρέπει να προσεγγίζουμε την Τέχνη, με όρους καλλιτεχνικούς ή καθαρά επιστημονικούς; Αν στο πρώτο ερώτημα η απάντηση είναι σχετική, στο δεύτερο τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά, σχεδόν ξεκάθαρα: η τέχνη δεν είναι τίποτα άλλο παρά η πρωτότυπη (και σαφώς όχι επιστημονική) προσέγγιση ενός θέματος από έναν δημιουργό. Ο δημιουργός πλάθει ιστορία, δεν την αναπαράγει. Άρα το έργο (πρέπει να) εξετάζεται με αμιγώς καλλιτεχνικά κριτήρια και όχι με όρους ιστορικής ακρίβειας.

Υπάρχει και κάτι πιο επικίνδυνο από την λάθος κριτική σε λάθος ανθρώπους για παραποίηση της Ιστορίας: Το ότι ορισμένοι θέλουν να ποινικοποιήσουν την καλλιτεχνική δημιουργία. Είναι εντελώς διαφορετικό το να διαφωνείς με ένα έργο –έστω και για λάθος λόγους– με το να στέλνεις τον δημιουργό του (εν προκειμένω τον πρόεδρο της διοργανώτριας εταιρείας) στα δικαστήρια επειδή προσβάλει τα «χρηστά ήθη»!

Λένε ότι η Ιστορία δεν είναι ακριβής επιστήμη όπως τα Μαθηματικά. Ένα γεγονός μπορεί να ειδωθεί διαφορετικά ανάλογα την οπτική γωνία του ερευνητή. Η Τέχνη δεν είναι καν επιστήμη. Γιατί λοιπόν να τις δίνουμε παραπάνω ιδιότητες από αυτές που έχει;

Δ. Τζ.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θάρρος» στις 29.06.2008

7 σχόλια:

Γεωργία είπε...

Συμφωνώ τόσο πολύ που το διάβασα τρεις φορές για να το πιστέψω (φύσει αντιδραστική και...αμφισβιτίας).

Το τι είναι η Τέχνη δεν μπορώ να το ορίσω, έχω πολύ δρόμο και διάβασμα ακόμα για να κατακτήσω κάτι τέτοιο. Σίγουρα το έχουν κάνει άλλοι πριν από μένα και μάλιστα έγκυρα.

Αυτό για το οποίο είμαι σίγουρη είναι αυτό το οποίο γράφεις: ότι η Τέχνη είναι η πρωτότυπη προσέγγιση ενός δημιουργού πάνω σ' ένα θέμα. Και ως τέτοια, αξίζει -αν μη τι άλλο!- σεβασμό. Εκτός αν κάποιοι ζουν στη σφαίρα της λογοκρισίας (το οποίο δεν είναι διόλου απίθανο).

Το μόνο κώλυμα (καλά το έγραψα;) που μπορεί να προκύψει είναι ότε και εάν ένας κινηματογραφιστής λ.χ. γυρίσει τον Αλέξανδρο και πει "Η αληθινή ιστορία, σύντομα στους κινηματογράφους". Οκ, εκεί είναι άλλο το θέμα. Πες το documentary τότε.

Πολύ ενδιαφέρον post...Καλημέρα :)

Giannis Kafatos είπε...

έχουμε πήξει από κάθε λογής δυσκοίλιους που έχουν βάλει σκοπό της ζωής τους όχι να ξαλαφρώσουν μπας και γίνουν καλύτεροι άνθρωποι αλλά να "προφυλάξουν" εμάς από τις ... κακοτοπιές. Είμαστε κι εμείς των ... μίντια που τους δίνουμε περισσότερη σημασία απ΄αυτή που τους αρμόζει και δένει το γλυκό!
:)
www.u-hoo.gr/gianniskafatos

Unknown είπε...

Η Τέχνη είναι ανατροπή!
Όσο αφορά την θέση τηςε Εκκλησίας αποδεικνύει πως όχι μόνο προσπαθεί να πολεμήσει την ελευθερία έκφρασης(δεν χρειάζεται να αναφέρω παραδείγματα από το παρελθόν) αλλά επιπλέον δείχνει ότι βρίσκεται λίγο παραπάνω απ' τις αντιδράσεις της θρησκευτικής ηγεσίας του Ισλάμ που διαμαρτυρήθηκαν για γελοιογραφίες του Μωάμεθ.
Επιπλέον φαίνεται πως θεωρούν τόσο πολύ μιαρή την γυναίκα ή την επαφή άντρα με γυναίκα για πονηρούς σκοπούς (κι όχι αναπαραγωγικούς) που δεν μπορούν να διανοηθούν ότι ο Χριστός έστω και σε μια φανταστική αφήγηση θα μπορούσε να έχει συνάψει σχέση με το κατώτερο πλάσμα...την γυναίκα!

Όσο αφορά το πως χρησιμοποιούν κάποιοι ταινίες και παραστάσεις... δυστυχώς χρησιμοποιούν την εικόνα που μεταδίδει ένα μέσο ως πολιτική ερμηνεία και κατά συνέπεια σε πολιτικό και κοινωνικό γεγονός.
Στην τέχνη δεν υπάρχουν όρια, μην ξεχνάμε ότι ακόμη και στην Αναγέννηση και πιο πριν στον Μεσαίωνα,υπήρχαν κορυφαίοι πίνακες που λογοκρίνονταν επειδή "έθιγαν" τα ήθη. Απλά στην εποχή που ζούμε, οι μεταμοντέρνες εκδοχές έργων είναι συνηθέστερες χωρίς αυτό να έχει θετικό ή αρνητικό πρόσημο δίπλα του.

Η υποκρισία περισσεύει. Βέβαια δεν είναι όλα Τέχνη, γιατί τότε τίποτε δεν θα ήταν Τέχνη. Δεν χρειάζεται να την προσεγγίσουμε ως επιστήμη γιατί είναι από τις λίγες έννοιες που έμειναν ανέπαφες από τον ορθολογισμό του καπιταλισμού. Χρειαζόμαστε ένα καταφύγιο, άσχετα αν μας αρέσει ένα έργο, ένας πίνακας κτλ ή όχι.

Καλό μήνα φίλε Δ.Τζ!

habilis είπε...

H τεχνη πρεπει να ειναι απολυτως ελευθερη ,εστω και αν γινεται εμπορευμα.Σπουδαιο εργο το Jesus Christ Superstar!!!.Aν και το παπαδαριο εχει εναν κάλο ,οχι στο ποδι, πρεπει να ειναι ελευθερο να κριτικαρει καθε εργο τεχνης ...

Δ. Τζ. είπε...

@γεωργία: Ακριβώς! Αν κάποιος βγει και μιλήσει για "την αληθινή ιστορία..." (και δεν πει π.χ. "βασισμένο σε αληθινή ιστορία"), τότε το θέμα μπαίνει σε άλλη βάση. Και πάλι βέβαια δε δικαιολογείται κανενός είδους λογοκρισία ή βιαιοπραγία, ωστόσο η όποια κριτική (και) για το περιεχόμενο θα είναι δικαιολογημένη.

Καλώς ήρθες!

@γιάννης καφάτος: Συχνά τα μέσα δίνουν μεγαλύτερη αξία σε ορισμένους απ' ό,τι πρέπει, επειδή η φασαρία πουλάει. Συμφωνώ και επαυξάνω με αυτό που λες στην αρχή.

@samael: Το αστείο φίλε samael είναι ότι εδώ δε μιλάμε καν για σεξουαλική επαφή, αλλά για αθώο… μασάζ. Αλλά το θέμα δεν είναι αυτό. Όπως είπες κι εσύ η τέχνη είναι ανατροπή και (πρέπει να) είναι ελεύθερη. Κάπου είχα διαβάσει ότι έργο τέχνης είναι οτιδήποτε θεωρεί κάποιος ως τέτοιο, έστω και αν είναι έργο τέχνης μόνο γι' αυτόν...

@habilis: Σαφώς και έχει ο καθένας το δικαίωμα της κριτικής (όπως εξάλλου και ο καλλιτέχνης έχει το δικαίωμα να πει οτιδήποτε). Πάντως καλό είναι η κριτική αυτή να γίνεται με καλλιτεχνικά κριτήρια, μιας και μιλάμε για καλλιτεχνική δημιουργία...

Σκορπινα είπε...

Η τέχνη από μόνη της είναι προοδευτική( τις περισσότερες φορές). Η εκκλησία και η θρησκεία, ειδικά στην Ελλάδα είναι συντηρητική (πάντα) και τις περισσότερες φορές οπιστοδρομική.

Άρα προς τι τέτοια έκπληξη?
Σαν γεγονός το θεωρώ αναμενόμενο.

Αυτό που δεν βλέπω πουθενά, είναι η αντίδραση του υπόλοιπου σκεπτόμενου κόσμου... (μεταξύ μας και αυτό αναμενόμενο, αλλά μου τη δίνει...)


Σε χαιρετώ!

Δ. Τζ. είπε...

@σκορπίνα: Ίσως είναι αυτό που λες. Όταν θεωρείς κάτι παγιωμένο και αναπόφευκτο σκέφτεσαι "γιατί να ασχοληθώ";

Αν και γενικά νομίζω ότι στην Ελλάδα –πέρα από την απάθεια και την αδιαφορία– σπάνια αισθανόμαστε την ανάγκη να υποστηρίξουμε την Τέχνη και την ελευθερία έκφρασης των δημιουργών.