Δευτέρα, Μαρτίου 24, 2008

Κέντρα Διερχομένων

«Τα πανεπιστήμια μας μοιάζουν με σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων. Αρκετοί περνούν από αυτά, αλλά πολύ λίγοι κάθονται». Ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Θάνος Βερέμης είχε θέσει με αυτή του τη δήλωση το θέμα στη σωστή του διάσταση. Διότι στην ουσία τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας θυμίζουν κέντρα διερχομένων: πολύς κόσμος τα επισκέπτεται, αλλά –με εξαίρεση τις «δύσκολες» σχολές– λίγοι μπαίνουν για μάθημα.

Υπεύθυνοι για την κατάσταση αυτή είναι τόσο οι φοιτητές και οι καθηγητές, όσο και το ίδιο το εκπαιδευτικό μας σύστημα, έτσι όπως είναι δομημένο. Κακά τα ψέματα. Το σημαντικό στην Ελλάδα –εν αντιθέσει με τα σοβαρά Ιδρύματα του εξωτερικού– είναι να μπεις στο πανεπιστήμιο. Αν μπεις κάποια στιγμή –εύκολα ή δύσκολα– θα αποφοιτήσεις. Μπορεί να παρακαλέσεις, να διαβάσεις όσο χρειαστεί για να πάρεις «πέντε», να αντιγράψεις, αλλά πάντως θα αποφοιτήσεις.

Αυτή η νοοτροπία έχει κάνει κακό σε όλους όσους σχετίζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με την ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας. Έχει δημιουργήσει ένα κλίμα αδράνειας το οποίο αγγίζει τους πάντες. Οι μεν φοιτητές φαίνεται ότι σε πολλές περιπτώσεις επαναπαύονται. Η λογική της ήσσονος προσπάθειας επικρατεί αφού ότι κι αν γίνει κουτσά στραβά θα αποφοιτήσουν. Έτσι δεν θεωρούν απαραίτητη την παρακολούθηση των μαθημάτων. Οι δε καθηγητές εκμεταλλευόμενοι αυτή την αδιαφορία των φοιτητών, σε πολλά –κυρίως κεντρικά– Ιδρύματα της χώρας δεν ανταποκρίνονται στις συμβατικές τους υποχρεώσεις. Αν και καθηγητές, αισθάνονται περισσότερο δημόσιοι υπάλληλοι παρά διδάσκοντες και πηγαίνουν για μάθημα μετά τη δεύτερη ή τρίτη εβδομάδα του εξαμήνου και αν.

Όμως αυτή η παθογένεια δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα απ’ όσα πιθανώς υποψιάζεται κανείς με μια πρώτη ανάγνωση. Αν στα χρόνια των σπουδών του ο φοιτητής δεν εμπλουτίσει τις γνώσεις του, δεν αναπτύξει έναν πιο επιστημονικό και πιο συνθετικό τρόπο σκέψης, δεν αναλάβει να φέρει εις πέρας εργασίες που θα του δείξουν τον τρόπο με τον οποίο θα αναζητήσει και θα βρει τις πληροφορίες που χρειάζεται, τότε θα βγει χωρίς εφόδια στην αναζήτηση θέσης εργασίας. Κι αυτό γιατί η αγορά έχει την ικανότητα να αυτορυθμίζεται. Η «πιάτσα» ξέρει τι επιπέδου φοιτητές βγάζει η κάθε σχολή, αν το πτυχίο αποκτήθηκε με κόπο ή χωρίς και γενικότερα σε ποιες σχολές γίνεται σοβαρή δουλειά και σε ποιες όχι.

Άρα αν κάτι πρέπει να επιδιώξει η πανεπιστημιακή κοινότητα, αυτό είναι η βελτίωση του ακαδημαϊκού επιπέδου των σπουδών, τουλάχιστον σε όσες σχολές αυτό κρίνεται επιβεβλημένο. Εκτός και αν το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι το να παράγουμε μαζικά πτυχιούχους, αδιαφορώντας για το αν αυτοί θα απορροφηθούν κάποτε από την αγορά εργασίας…

Δ. Τζ.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θάρρος» στις 23.03.2008

12 σχόλια:

cortlinux είπε...

Βασικά σε αυτό θα βοηθήσει για να αλλάξει όταν μας βγει από το μυαλό η βασική ιδέα " να πάρω το χαρτί" ξεχνώντας ότι αυτά που μαθαίνει κανείς στο όποιο ίδρυμα είναι για την εργασία του, για κάτι που θα εξασκεί μετά πιθανόν για όλη του την ζωή.

Συνυπεύθυνοι σε αυτό όπως έγραψες κι εσύ, είναι τόσο οι καθηγητές όσο και οι σπουδαστές.

Unknown είπε...

Εξάλλου πολλί παίρνουν χαρτί, πολλοί μπαίνουν σε σχολή αλλά πόσοι απ' αυτούς γίνονται σοβαροί επαγγελματίες σωστά καταρτισμένοι;
Προφανώς όχι πολύ όταν τα ΑΕΙ μετατρέπονται σε αναβαθμισμένο ανταγωνισμό του Λυκείου.

Οι καθηγητές ενδιαφέρονται να βγάλουν την ύλη κι οι σπουδαστές να περάσουν το μάθημα, να βάλουν ρήτρα στο γραπτό για να πάρουν βαθμό ή να γίνουν αγαπημένοι των καθηγητών.

Πρέπει να δοθεί βάρος στην έ-ρ-ε-υ-ν-α! Προτιμώ να κάνεις εργασία σε κάθε μάθημα που να σε βοηθάει στον βαθμό και ταυτόχρονα να σε βάζει στην διαδικασία ψαξίματος.

Καλησπέρα φίλε.

cinderella είπε...

Γενικά κρατάω αποστάσεις από τις δηλώσεις του κ. Βερέμη κυρίως γιατί εξυπηρετεί άλλου είδους σκοπιμότητες και το έχει αποδείξει πολλάκις αυτό. Δεν μπορεί να είναι πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και την ίδια ώρα να διαφημίζει τα ξένα πανεπιστήμια στα οποία φοιτούν τα παιδιά του.

Απο κεί και πέρα σαφώς και το ελληνικό πανεπιστήμιο έχει προβλήματα. Και μεγάλα μάλιστα. Αν αποκοπεί η διοίκηση του πανεπιστημίου από το κράτος, αν αυξηθεί η χρηματοδότηση, αν οι ίδιοι οι φοιτητές αλλάξουμε νοοτροπία, αν οι ίδιοι οι καθηγητές δεν δουλέυουν για τόσο χαμηλούς μισθούς και αν δεν βασίζουμε το πιο ζωντανό κομμάτι του πανεπιστημίου στην αυταπάρνηση με την οποία εργάζονται 15ωρα (τουλαχιστον στο Πολυτεχνείο) οι άμισθοι υποψήφιοι διδάκτορες τότε τα πράγματα θα πανε προς το καλύτερο. Γενικά το επίπεδο σπουδών μας είναι αρκετά καλό κι ας μην φαίνεται καθώς δεν υπάρχει αξιολόγηση. Στο διεθνές επιστημονικό στερέωμα όμως τα ελληνικα μυαλά σκίζουν οπότε αυτό κατ' εμέ δείχνει πολλά!
Καλησπερες!!

Υ.Γ. Εννοειται οτι θέλουν κλώτσο και οι παρατάξεις που έχουν χτίσει τα μαγαζάκια τους μέσα στις σχολές. Αλλά ως αυτονόητο εννοείται και γι αυτό σε αυτή τη χώρα συμβαίνει!

cortlinux είπε...

Βασικά ο τρόπος απαγκίστωσης των παρατάξεων από την παιδεία θα πρέπει να γίνει από την μια μεν με ριζοσπαστικό τρόπο αλλά με διαδικασίες από τα μέσα δε.

Δεν νομίζω ότι η απαγόρευση της ύπαρξής τους θα βοηθήσει. Θα δημιουργηθούν αντίστοιχες ομάδες επιρροής. Το θέμα είναι να δημιουργηθούν τέτοιες συνθήκες και διαδικασίες που να μην ευνοούν την ύπαρξη τέτοιων ομάδων αλλά την απευθείας συμμετοχή των φοιτητών στις διαδικασίες.

Στην παρασιτική ύπαρξη των παρατάξεων έχει βοηθήσει τρομερά και η ύπαρξη τρομερής γραφειοκρατείας στα Ιδρύματα. Η ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατείας βοηθά την δημοκρατία και την σωστή λειτουργία των Ιδρυμάτων.

Όπως είχε πει κι ο Μίμης Ανδρουλάκης σε μία συνέντευξή του τελευταία σχετικά με την φοροδιαφυγή (σε αντιστοιχία το θέτω ως παράδειγμα): οι παρούσες συνθήκες φορολόγησης είναι ευνοηκές και συμφέρουσες για την φοροδιαφυγή. πρέπει να δημιουργηθούν τέτοιες ώστε το να μην φοροδιαφεύγεις να είναι πιο ευνοϊκό και συμφέρον.

stef είπε...

e kala...oi paratakseis pou anefere o filos prin oxi klwtso theloun...ksulwma..

Δ. Τζ. είπε...

@cortlinux: Πρόκειται για καθαρά θέμα νοοτροπίας. Εκεί εντοπίζω κι εγώ το πρόβλημα. Το χαρτί έχει πιο μεγάλη αξία από τις γνώσεις και τις δεξιότητες που αποκτάς, έτσι νομίζουμε.

Στο δεύτερο που λες έχεις και πάλι δίκιο. Η γραφειοκρατία είναι αυτή που κατά κανόνα τρέφει την δοσοληψία μεταξύ παρατάξεων, φοιτητών και καθηγητών. Οι παρατάξεις παριστάνουν τον από μηχανής Θεό που λύνει μεμιάς –με το αζημίωτο εννοείται– το γόρδιο δεσμό ενός πανεπιστημίου που θυμίζει όλο και περισσότερο το κακό ελληνικό δημόσιο.

Προσυπογράφω την απευθείας συμμετοχή των φοιτητών (και μόνον αυτών) στις διαδικασίες. Χωρίς μεσάζοντες, ή τέλος πάντων χωρίς μεσάζοντες "γαλάζιων", "πράσινων", "κόκκινων" ή "πορτοκαλί" αποχρώσεων...

@samael: Συμφωνώ με αυτό που λες φίλε samael. Μια ένσταση μόνον: Μακάρι να ζητούσαν οι φοιτητές να μπει ρήτρα, έτσι ώστε αν δεν πάνε καλά στο μάθημα να το ξαναδώσουν. Αυτό θα έδειχνε κάποια στοιχειώδη φιλοδοξία πέρα από το "να περάσουμε κουτσά στραβά το μάθημα". Εδώ φοβάμαι ότι συμβαίνει το αντίστροφο: με ένα "πέντε" ανοίγουμε σαμπάνιες!

Όσο για την έρευνα, η πείρα έχει δείξει ότι είναι ο πλέον κατάλληλος τρόπος για να αποκτήσει ο φοιτητής πέρα από την θεωρητική και μια πρακτική γνώση του αντικειμένου του. Κυρίως, όμως, του δίνει τη δυνατότητα να μάθει πως να ψάχνει, πως να ξεχωρίζει την ίρα από το στάρι.

@cinderella: Πάντως είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν για να βελτιωθεί το επίπεδο των Ανώτατων Ιδρυμάτων μας. Μέτρησα πέντε "αν", με τα οποία δε μπορώ φυσικά να διαφωνήσω.

Για τον κ. Βερέμη έχω θετική άποψη. Νομίζω ότι έχει κάποιες καλές ιδέες, αν και δεν ξέρω κατά πόσον μπορούν να εφαρμοστούν στην Ελλάδα (δε μιλάω για τα μ. κ. πανεπιστήμια). Πάντως, ανέφερα το όνομα του μόνο και μόνο λόγω της δήλωσης του περί "σταθμού ΚΤΕΛ", που νομίζω ότι αντικατοπτρίζει πλήρως την σημερινή πραγματικότητα.

@stef: Το ξήλωμα που λες δε βλέπω να το προλαβαίνουμε εμείς. Φοβάμαι πως ούτε και τα παιδιά μας. Διότι κάποιοι εξυπηρετούνται απ' όλα αυτό το αλισβερίσι...

Yannis Zabetakis είπε...

o k. βΕΡ έχει σωστές απόψεις αλλά αγνοεί τα επικοινωνιακά...
είναι με άλλα λόγια ένας τυπικός ακαδημαϊκός.

το πρόβλημα που έχω κι εγώ θίγεις εδώ και είπα να σας πω...τον πόνο μου

επειδή έχω δουλέψει και σε αγγλικό uni, νομίζω πως το οιο μεγάλο πρόβλημα εδώ είναι
η ανύπαρκτη αυτοαξιολόγηση των μελών ΔΕΠ.
ο καθένας κάνει ότι θέλει, όποτε θέλει και όπως θέλει.
από τον τρόπο μαθηματος μέχρι τα θέματα που βάζει.

πρόκειται για την απόλυτη αναρχία και δεν είναι περίεργο που οι φοιτητες γυρνάνε την πλάτη σε αυτές/αυτούς...

Δ. Τζ. είπε...

@izabet: Σε κάποιες σχολές οι διδάσκοντες (δίχως υπερβολή) επιλέγουν πότε θα πάνε για μάθημα και πότε όχι. Αυτό συμβαίνει κυρίως με τους μόνιμους, οι οποίοι αισθάνονται ότι έχουν το γάιδαρο τους δεμένο, αφού δε μπορεί να τους πειράξει κανείς (βλ. δημοσιοϋπαλληλίκι). Και εδώ και στα άλλα που σωστά λες περί διδασκαλίας και θεμάτων εξετάσεων, έρχεται το θέμα της αξιολόγησης. Το πόσο καλύτερα δηλαδή θα ήταν τα πράγματα αν κάποιος αξιολογούσε καθηγητές και φοιτητές.

ΥΓ. Μιας και μιλήσαμε για εξετάσεις, θυμήθηκα ένα περιστατικό που έχει συμβεί σε κάποια εξεταστική στη σχολή μου και είναι πέρα για πέρα αληθινό. Στο μάθημα που δίναμε, λοιπόν, από τις 300 σελίδες οι 280 ήταν εντός ύλης. Και η καθηγήτρια κατάφερε(!) να βάλει ερώτηση από αυτές τις 20 σελίδες...

Σοφία είπε...

Στην Ελλάδα πάντα το χαρτί είναι που ενδιαφέρει, είτε πρόκειται για δίπλωμα οδήγησης, είτε για Lower, είτε για πανεπιστημιακό πτυχίο. Όσο κι αν δεν μας αρέσει, είμαστε μια χώρα με νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου...

cinderella είπε...

H Σοφία δεν θα μπορούσε να έχει περισσότερο δίκιο. Καυστικότατο και σωστοτότατο το σχόλιο της!!

Νομίζω οτι για να πάψουν τα πανεπιστήμια να θυμίζουν κέντρα διερχομένων θα πρέπει κάθε σχολή να κινητοποιηθεί ως μονάδα, να πάρει αποφάσεις, να αλλάξει το πρόγραμμα σπουδών, να έχει κονδύλια για να ανακαινίσει αίθουσες και υλικοτεχνική υποδομή. Νομίζω οτι είναι συνισταμένη πάρα πολλών πραγμάτων. Αυτά τα 5 αν που μέτρησες Δ. Τζ. μου είναι μερικά μόνο!
Καλησπέρες και καλό Σουκού! :))

Ανώνυμος είπε...

Η γνώση ως εξουσία.

Δ. Τζ. είπε...

@σοφία: Δυστυχώς θεωρώ ότι αυτή η νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου εκφράζει όλο και περισσότερους Έλληνες. Να πάω τη σκέψη σου και ένα βήμα πιο πέρα: η πλειοψηφία των Ελλήνων ονειρεύεται μια θέση στο δημόσιο. Για να είμαστε "χαλαρά" και να μη μας ελέγχει κανείς. Και επειδή αισθανόμαστε εργασιακά ανασφαλείς βέβαια.

@cinderella: Έχεις δίκιο cinderella μου, δεν είναι μόνο αυτά τα πέντε. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν αλλάζουν εύκολα νοοτροπίες και ιδεοληψίες δεκαετιών. Δύσκολο…

@ευάγγελος: Η γνώση είναι δύναμη δε λένε;