Σάββατο, Δεκεμβρίου 01, 2007

Η απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών

Πολλά λέγονται για την απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών στη χώρα μας. Θεωρητικά στην Ελλάδα υπάρχει εδώ και μερικά χρόνια, με νομοθετική διάταξη, πλήρης απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών. Όμως στην πράξη αυτό δε φαίνεται να ισχύει.

Η αρμόδια επίτροπος για την Κοινωνία της Πληροφορίας κ. Vivian Reding, μιλώντας στο 2ο Διεθνές Συνέδριο για το Ευρυζωνικό Δίκτυο που διοργάνωσε τον περασμένο Ιούνιο η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) άφησε αιχμές για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην ενσωμάτωση του ρυθμιστικού πλαισίου απελευθέρωσης της αγοράς τηλεπικοινωνιών (“Euro2day” – 01/06/2007).

Ταυτόχρονα, πέρα από τις διαπιστώσεις της επιτρόπου, οι ίδιοι οι πολίτες γίνονται καθημερινά μάρτυρες περιστατικών που δείχνουν ότι στην πράξη η απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών δεν έχει ολοκληρωθεί, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι. Όλοι μας έχουμε κάποιον γνωστό, ο οποίος έκανε αίτηση για να ενταχθεί σε μια εταιρεία σταθερής τηλεφωνίας και internet –πλην του ΟΤΕ. Σε πολλές περιπτώσεις η διαδικασία είναι «περίεργα» αργή. Πολλές αιτήσεις «χάνονται» σύμφωνα με τους αρμοδίους, πράγμα πρακτικά αδύνατο, καθώς αυτές υποβάλλονται συνήθως μέσω email. Στη συνέχεια και όταν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αλλαγής παρόχου, εμφανίζονται άλλου είδους προβλήματα: αν είσαι στην εταιρεία χ δε μπορείς –σε ορισμένες περιπτώσεις– να επικοινωνήσεις με κάποιον που είναι στην εταιρεία ψ. Άρα κάτι συμβαίνει. Η μόνη λογική εξήγηση είναι ότι ο ΟΤΕ, που είναι εκείνος που ακόμα ελέγχει την όλη διαδικασία, φροντίζει έτσι ώστε να υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση των αιτημάτων. Κι αυτό γιατί έτσι ελπίζει ότι ο καταναλωτής –απηυδισμένος από τις καθυστερήσεις– θα επιστρέψει στις «αγκάλες» του…

Είναι λοιπόν εμφανές ότι οι νομοθετικές διατάξεις δεν αρκούν. Ο νόμος για να φέρει αποτελέσματα πρέπει να τηρούνται δύο συνθήκες: πρώτον να εφαρμόζεται στο ακέραιο και δεύτερον να μην υπάρχει δυνατότητα υπερκέρασης του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται ότι ο ΟΤΕ έχει βρει τρόπους να παρακάμπτει το νόμο, εκμεταλλευόμενος το ρόλο του ρυθμιστή που (κακώς) έχει στο χώρο των τηλεπικοινωνιών.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι πλέον ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ διαφορετικών τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Μέσω του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών οι τιμές πέφτουν και ο καταναλωτής βγαίνει κερδισμένος. Ωστόσο αυτό δεν αρκεί. Για να μιλήσουμε για πραγματική απελευθέρωση πρέπει να παρέχεται σε όλες τις εταιρείες η δυνατότητα να προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Αλλά για να συμβεί αυτό πρέπει να καταλάβει επιτέλους ο ΟΤΕ ότι δεν έχει πλέον το μονοπώλιο στον κλάδο. Μέχρι τότε η απελευθέρωση θα είναι «λειψή»…

Δ. Τζ.

12 σχόλια:

fisherman είπε...

Καλημέρα
Πρόσφατα απέκτησα γραμμή μέσω forthnet και αυτό που έχω καταλάβει μέχρι τώρα είναι ότι η κατάσταση με την απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών οδηγεί τον ΟΤΕ στο ρόλο του συντηρητή του συνολικού δικτύου. Αυτό πιστεύω θα πάρει χρόνο αλλά θα καταλήξει κάποια στιγμή. Δεν πιστεύω ότι μπορεί να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό τουλάχιστον με τις τώρα συνθήκες

stef είπε...

ela file mou...kai gw se diabazw sunexeia k na sou pw tin alitheia nomiza oti eida se eixa balei sta link....sorry!!pleon eisai k episima kataxorumenos

Haris είπε...

Ο ΟΤΕ είναι η χειρότερη εταιρεία και ο μεγαλύτερος κλέφτης του ελληνικού λαού.

Κατ' άλλα, συμφωνώ. Αν και είναι πολύ εύθραστος αυτός ο ανταγωνισμός -πολύ φοβάμαι πως γρήγορα θα πέσουμε σε κανένα καρτελ ή τραστ (αν και τα τελευταία απαγορεύονται).

cinderella είπε...

Εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσουμε κάτι ακόμα Δ.τζ μου. Πολλοί πάροχοι αγοράζοντας το δίκτυο σε κάποιες περιοχές σε απελευθερώνουν από το πάγιο του ΟΤΕ. Κι όμως τα πράγματα είναι πολύ περίεργα αν καταργήσεις το πάγιο. Τεχνική υποστήριξη έχει μόνο ο ΟΤΕ και φυσικά δεν σου την παρέχει!!

Βιργινία είπε...

Πλεόν παίζουν πολλοί παίκτες στην αγορά και είναι καλό αυτό :-)

Δ. Τζ. είπε...

@fisherman: Ακριβώς! Ο ΟΤΕ παρά την απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, συνεχίζει να είναι αυτός που ελέγχει την όλη διαδικασία. Φυσικά αυτό νοθεύει τον ανταγωνισμό, καθότι η απελευθέρωση πρέπει να είναι πλήρης. Και προφανώς δε μπορεί μια εταιρία να έχει ταυτόχρονα και το κομμάτι του ελέγχου της διαδικασίας.

@χαρη: Φίλε Χάρη πιστεύω ότι μέσω της απελευθέρωσης βγαίνει κερδισμένος ο καταναλωτής. Μέχρι τώρα σίγουρα οικονομικά, μιας και οι τιμές έχουν πέσει κατακόρυφα, ωστόσο υπάρχει και το θέμα της ποιότητας των υπηρεσιών.

Όσο για το πρώτο σκέλος αυτού που λες, νομίζω ότι ο ΟΤΕ εκμεταλλεύεται τη δεσπόζουσα θέση του και κάνει "παιχνίδια" νοθεύοντας τον ανταγωνισμό.

@cinderella: Είναι μια ακόμα παράμετρος και έχεις πολύ δίκιο αγαπητή μου cinderella.

@βιργινία: Σίγουρα είναι προς το συμφέρον του πολίτη η απελευθέρωση. Και νομίζω ότι αν ολοκληρωθεί (αναφέρομαι στο σκέλος της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών) τότε τα πράγματα θα είναι ακόμα καλύτερα.

Σοφία είπε...

Άραγε θα γίνει στην Ελλάδα αυτό που έγινε στη Βρετανία, δηλαδή αρχικά εγκατέλλειψαν όλοι την BT, μετά είδαν ότι το φτηνό δεν είναι απαραίτητα καλό και άρχισαν να επιστρέφουν σε μια BT που στο μεταξύ είχε βελτιωθεί για να μπορέσει να ξαναμπεί στο παιχνίδι;

Unknown είπε...

Kαλησπέρα και καλό μήνα φίλε δ.τζ.
Η αλήθεια είναι ότι ο ΟΤΕ είναι μονοπώλειο μολονότι μας δίνεται η ψευδαίσθηση πως υπάρχουν πολλοί "παίκτες". Αφού όπως κι αν ονομάσει κανείς την κάθε εταιρία , εκείνη με την σειρά της είναι "πελάτης" του ΟΤΕ. Ελέγχει όλες τις γραμμές και τις οπτικές ίνες, ακόμα κι όταν τις πουλάει.
Με την ευκαιρία έχω OTENET αλλά δεν με καλύπτει...Η λογική των εταιριών πλέον είναι "περάστε κόσμε"...

Δ. Τζ. είπε...

@σοφία: Καθόλου απίθανο δε μου φαίνεται αυτό, Σοφία μου. Πάντως, αν μη τι άλλο, μέσω της απελευθέρωσης της αγοράς ο ΟΤΕ έχει ένα κίνητρο να βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Όταν ήταν μονοπώλιο δεν είχε κανένα λόγω να επιζητεί βελτίωση των υπηρεσιών, όμως τώρα η κακή ποιότητα υπηρεσιών διώχνει πελάτες...

@samael: Καλό μήνα και σε σένα καλέ μου φίλε. Εν μέρει θα συμφωνήσω με αυτό που λες. Όντως, ο ΟΤΕ παίζει έναν καταλυτικό ρόλο στην όλη διαδικασία, παρότι το μονοπώλιο έχει θεωρητικά "σπάσει". Όμως, δε νομίζω ότι η απελευθέρωση είναι ψευδαίσθηση. Κι αυτό γιατί από εταιρία σε εταιρία οι τιμές αλλάζουν. Άλλη είναι πιο φθηνή, άλλη πιο ακριβή. Πάντως ο ΟΤΕ δε μπορεί να καθορίσει τις τιμές των άλλων κι αυτό είναι σημαντικό. Τέλος, ορισμένες εταιρίες (π.χ. Forthnet) δεν είναι πλέον πελάτες του ΟΤΕ, με την έννοια ότι δε χρησιμοποιούν το δίκτυο του, επειδή έχουν δημιουργήσει δικό τους, άρα μπορούν να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία.

Giannis Kafatos είπε...

Γεια και χαρά σου Δ.Τζ με τις Διασταυρώσεις σου, βρήκα το μπλογκ σου συμπτωματικά και το "βρήκα" φρέσκο, και ενδιαφέρον. Μου κάνει εντύπωση πάντως το γεγονός ότι δεν είσαι ακόμη έτοιμος να δημοσιοποιήσεις το όνομά σου, αφού έτσι κι αλλιώς δηλώνεις δημοσιογράφος.
Αφήνω το σχόλιο "γνωριμίας" μας, στο πρώτο σου ποστ αλλά πρέπει να σου πω ότι με άγγιξε περισσότερο το ποστ για το "ραδιόφωνο των αστέγων" - κάτι που εδώ ούτε από τη στρατόσφαιρα των "ειδικών" επί του ραδιοφώνου δε θα περνούσε!
Καλή συνέχεια, θα σε βάλω και στα λινκ μου για να σε βλέπω πιο συχνά. Αν θες πέρνα κι εσύ μια βόλτα από το www.u-hoo.gr/gianniskafatos
καλή συνέχεια

boy_in_make_up είπε...

Πιστεύω πως γενικά έχεις δίκιο όσον αφορά το γενικό πρόβλημα,όμως η επιχειρηματολογία σου δεν είναι αυτή που θα έπρεπε. Δηλαδή, αιτήσεις χάνονται σε όλες τις δουλειές, είναι ανθρώπινο και ίσως απλά αποτελούν δείγμα ανικανότητας και ανοργανωσιάς καθώς δεν μπορώ να δεχτώ πως οι αιτήσεις γίνονται μέσω email όταν είναι παγκοσμίως γνωστό πως η Ελλάδα βρίσκεται στον πάτο της κατάταξης σχετικά με χρήση internet & υπολογιστών.

zero2one είπε...

Να συμμετέχω κι εγώ στη συζήτησή σας, μιας και εργάζομαι σε έναν από τους νέους εναλλακτικούς πάροχους εδώ και έναν χρόνο.

Γενικά, συμφωνώ μαζί σας και να προσθέσω από την εμπειρία μου και προσπαθώντας να δω τα πράγματα όσο σφαιρικά γίνεται:

α) Το τοπίο στις τηλεπικοινωνίες αλλάζει πολύ γρήγορα. Οι εταιρείες τρέχουν σαν τρελές να βγάλουν προσφορές, να μαζέψουν πελάτες κλπ. Πολλές φορές προτιμούν την ταχύτητα στο μάρκετιγκ από την ποιότητα. Και κόβουν από παντού έξοδα (και δυστυχώς, κυρίως από την υποστήριξη).

β) Οι καταναλωτές, είναι βέβαια πιο ψαγμένοι από παλιά, αλλά δεν κάνουν πλήρη έρευνα αγοράς. Δεν είναι μόνο η τιμή που παίζει ρόλο. Είναι και πολλά άλλα πράγματα, όπως η υποστήριξη, η ποιότητα υπηρεσιών, χρεώσεις που δε φαίνονται με την πρώτη και άλλα.

γ) Περιμένω περαιτέρω βελτίωση των συνθηκών ανταγωνισμού. Κάπου άκουσα ότι συζητούν στην Ευρωπαϊκή επιτροπή το να μπορείς να αλλάζεις πάροχο μέσα σε μία (1) μέρα!

δ) Τελικά, ναι, είμαστε ακόμα σε βρεφικό στάδιο της `απελευθέρωσης` των τηλεπικοινωνιών. Έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε...