Μια ταινία δεν κρίνεται μόνο από την εισπρακτική της επιτυχία, αλλά και από το κατά πόσο κοινό και κριτικοί θα ασχοληθούν μαζί της. Η γερμανική ταινία «Το Κύμα» («Die Welle») πετυχαίνει και τα δύο. Πηγαίνει πολύ καλά σε επίπεδο εισπράξεων, ενώ κριτικοί και σινεφίλ την επαινούν διότι αγγίζει ένα θέμα ταμπού για τη γερμανική κοινωνία με αξιοθαύμαστη ωριμότητα.
Βασισμένο σε πραγματική ιστορία που έλαβε χώρα σε σχολείο της Καλιφόρνιας το 1967, το «Κύμα» έχει στον πυρήνα του ένα απλό ερώτημα: μπορεί να υπάρξει σήμερα μια νέα μορφή απολυταρχίας (όπως ο Ναζισμός) στην προηγμένη Δύση; Και αν ναι με ποιον τρόπο;
Ο Ράινερ Βένγκερ είναι καθηγητής σε λύκειο της Γερμανίας και αναλαμβάνει τη διδασκαλία του μαθήματος της Απολυταρχίας. Ο νεαρός καθηγητής όντας ριζοσπάστης ψάχνει έναν πρωτότυπο τρόπο διδασκαλίας και αποφασίζει να κάνει τους μαθητές του συμμέτοχους σε ένα πείραμα. Για μια εβδομάδα θα δρουν και θα συμπεριφέρονται με πολύ συγκεκριμένο τρόπο, με απόλυτη πειθαρχεία στον καθηγητή – αρχηγό. Από τη μια στιγμή στην άλλη ο Ράινερ γίνεται «κύριος Βέγκνερ» και ζητάει από τους μαθητές να στέκονται όρθιοι όταν παίρνουν τον λόγο. Τις επόμενες μέρες το πείραμα παίρνει συγκεκριμένη μορφή: οι μαθητές φορούν τα ίδια ρούχα (αποκτώντας με αυτόν τον τρόπο μια ψευδαίσθηση ισότητας), ονοματίζουν το «κίνημα» τους (εξ ου και το «Κύμα» του τίτλου), ενώ τίθενται συγκεκριμένοι κώδικες επικοινωνίας. Έτσι η βασική αρχή λειτουργίας του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου καταστρατηγείται με τη σύμφωνη γνώμη της ομάδας: όποιος εκφράζει μια αντίθετη άποψη περιθωριοποιείται. Η δύναμη του «κινήματος» είναι η πειθαρχεία, ή καλύτερα η τυφλή υπακοή στον αρχηγό.
Στα μέσα της εβδομάδας το πείραμα αρχίζει να ξεφεύγει από τον αρχικό παιδαγωγικό του σχεδιασμό. Το «Κύμα» γίνεται ορμητικό, εξαπλώνεται σε ολόκληρο το σχολείο και τα μέλη του προχωρούν σε βανδαλισμούς και βίαιες ενέργειες για να προωθήσουν τις ιδέες τους. Παιδιά –πλην ελαχίστων εξαιρέσεων– ανώριμα και εύπλαστα, χειραγωγούνται εύκολα από τον πανέξυπνο καθηγητή. Στο μυαλό τους μόνο ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: «Όποιος δεν είναι μαζί μας είναι εναντίον μας».
Στην αρχή της ταινίας ο Βέγκνερ ρωτάει τους μαθητές του εάν πιστεύουν ότι θα μπορούσε να υπάρξει σήμερα κάτι αντίστοιχο με το Γ’ Ράιχ. Εκείνοι γελούν και «στολίζουν» με διάφορα κοσμητικά επίθετα τους φασίστες. Μόνο όταν το πείραμα φθάνει (ανορθόδοξα) στο τέλος του αντιλαμβάνονται πανικόβλητοι και τρομαγμένοι τον παραλογισμό στον οποίο είχαν οδηγηθεί (και συμμετάσχει).
Το «Κύμα», γράφει ο Τζόνι Ντι στον «Guardian», είναι μια προειδοποίηση για το πως απλά ψυχολογικά τρικ μπορούν να μετατρέψουν δυσφορούσες κοινωνικές ομάδες σε φασίστες και πόσο εύκολα μπορεί μια κοινωνία να μεταβληθεί σε δικτατορία. Ο σκηνοθέτης Ντένις Γκάνσελ στην ουσία μας καλεί να τοποθετήσουμε στη θέση του Βέγκνερ έναν λαοπλάνο ηγέτη (συχνά ξεχνάμε ότι ο Χίτλερ δεν ξεκίνησε ως φασίστας) και στη θέση της τάξης («μια συνηθισμένη τάξη μαθητών που μετατράπηκε σε ζωντανή ενσάρκωση της νεολαίας του Χίτλερ» κατά τον αρθρογράφο) την κοινωνία.
Για να είμαστε ειλικρινείς το δημοκρατικό μας πολίτευμα δεν κινδυνεύει. Η δημοκρατία –τουλάχιστον στην Δύση– είναι εδραιωμένη, έχει γερά θεμέλια και τίποτα δε συνηγορεί στο ότι μπορεί να υπάρξει στο εγγύς μέλλον μια νέα μορφή φασισμού. Αυτό που μας προτείνει στην ουσία ο Γκάνσελ είναι απλώς να μην εφησυχάζουμε και να μην επαναπαυόμαστε, να μη θεωρούμε τίποτα δεδομένο και αυτονόητο, αλλά να είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση. Μόνο έτσι μπορούμε να αισθανόμαστε σίγουροι ότι δε θα ξαναζήσουμε τους εφιάλτες του (σχετικά πρόσφατου) παρελθόντος…
Δ. Τζ.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θάρρος» στις 23.11.2008
Βασισμένο σε πραγματική ιστορία που έλαβε χώρα σε σχολείο της Καλιφόρνιας το 1967, το «Κύμα» έχει στον πυρήνα του ένα απλό ερώτημα: μπορεί να υπάρξει σήμερα μια νέα μορφή απολυταρχίας (όπως ο Ναζισμός) στην προηγμένη Δύση; Και αν ναι με ποιον τρόπο;
Ο Ράινερ Βένγκερ είναι καθηγητής σε λύκειο της Γερμανίας και αναλαμβάνει τη διδασκαλία του μαθήματος της Απολυταρχίας. Ο νεαρός καθηγητής όντας ριζοσπάστης ψάχνει έναν πρωτότυπο τρόπο διδασκαλίας και αποφασίζει να κάνει τους μαθητές του συμμέτοχους σε ένα πείραμα. Για μια εβδομάδα θα δρουν και θα συμπεριφέρονται με πολύ συγκεκριμένο τρόπο, με απόλυτη πειθαρχεία στον καθηγητή – αρχηγό. Από τη μια στιγμή στην άλλη ο Ράινερ γίνεται «κύριος Βέγκνερ» και ζητάει από τους μαθητές να στέκονται όρθιοι όταν παίρνουν τον λόγο. Τις επόμενες μέρες το πείραμα παίρνει συγκεκριμένη μορφή: οι μαθητές φορούν τα ίδια ρούχα (αποκτώντας με αυτόν τον τρόπο μια ψευδαίσθηση ισότητας), ονοματίζουν το «κίνημα» τους (εξ ου και το «Κύμα» του τίτλου), ενώ τίθενται συγκεκριμένοι κώδικες επικοινωνίας. Έτσι η βασική αρχή λειτουργίας του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου καταστρατηγείται με τη σύμφωνη γνώμη της ομάδας: όποιος εκφράζει μια αντίθετη άποψη περιθωριοποιείται. Η δύναμη του «κινήματος» είναι η πειθαρχεία, ή καλύτερα η τυφλή υπακοή στον αρχηγό.
Στα μέσα της εβδομάδας το πείραμα αρχίζει να ξεφεύγει από τον αρχικό παιδαγωγικό του σχεδιασμό. Το «Κύμα» γίνεται ορμητικό, εξαπλώνεται σε ολόκληρο το σχολείο και τα μέλη του προχωρούν σε βανδαλισμούς και βίαιες ενέργειες για να προωθήσουν τις ιδέες τους. Παιδιά –πλην ελαχίστων εξαιρέσεων– ανώριμα και εύπλαστα, χειραγωγούνται εύκολα από τον πανέξυπνο καθηγητή. Στο μυαλό τους μόνο ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: «Όποιος δεν είναι μαζί μας είναι εναντίον μας».
Στην αρχή της ταινίας ο Βέγκνερ ρωτάει τους μαθητές του εάν πιστεύουν ότι θα μπορούσε να υπάρξει σήμερα κάτι αντίστοιχο με το Γ’ Ράιχ. Εκείνοι γελούν και «στολίζουν» με διάφορα κοσμητικά επίθετα τους φασίστες. Μόνο όταν το πείραμα φθάνει (ανορθόδοξα) στο τέλος του αντιλαμβάνονται πανικόβλητοι και τρομαγμένοι τον παραλογισμό στον οποίο είχαν οδηγηθεί (και συμμετάσχει).
Το «Κύμα», γράφει ο Τζόνι Ντι στον «Guardian», είναι μια προειδοποίηση για το πως απλά ψυχολογικά τρικ μπορούν να μετατρέψουν δυσφορούσες κοινωνικές ομάδες σε φασίστες και πόσο εύκολα μπορεί μια κοινωνία να μεταβληθεί σε δικτατορία. Ο σκηνοθέτης Ντένις Γκάνσελ στην ουσία μας καλεί να τοποθετήσουμε στη θέση του Βέγκνερ έναν λαοπλάνο ηγέτη (συχνά ξεχνάμε ότι ο Χίτλερ δεν ξεκίνησε ως φασίστας) και στη θέση της τάξης («μια συνηθισμένη τάξη μαθητών που μετατράπηκε σε ζωντανή ενσάρκωση της νεολαίας του Χίτλερ» κατά τον αρθρογράφο) την κοινωνία.
Για να είμαστε ειλικρινείς το δημοκρατικό μας πολίτευμα δεν κινδυνεύει. Η δημοκρατία –τουλάχιστον στην Δύση– είναι εδραιωμένη, έχει γερά θεμέλια και τίποτα δε συνηγορεί στο ότι μπορεί να υπάρξει στο εγγύς μέλλον μια νέα μορφή φασισμού. Αυτό που μας προτείνει στην ουσία ο Γκάνσελ είναι απλώς να μην εφησυχάζουμε και να μην επαναπαυόμαστε, να μη θεωρούμε τίποτα δεδομένο και αυτονόητο, αλλά να είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση. Μόνο έτσι μπορούμε να αισθανόμαστε σίγουροι ότι δε θα ξαναζήσουμε τους εφιάλτες του (σχετικά πρόσφατου) παρελθόντος…
Δ. Τζ.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Θάρρος» στις 23.11.2008
9 σχόλια:
δεν την είδα την ταινία, αλλά έχω διαβάσει το βιβλίο και πραγματικά έχει μια ατμόσφαιρα που "πνίγει"
(κρίμα που την ταινία δε θα τη δουν ποτέ αυτοί που ... κανονικά θά ΄πρεπε!!!
www.u-hoo.gr/gianniskafatos
Την ειδα την ταινια και μουρλάθηκα. Βρε, για ναχουμε το νου μας. Τα διαχωριστικά όρια δεν διακρίνονται. Ενα κλίκ θέλει για να περασεις απέναντι σου λεω////
Οι γερμανοί τα τελευταία χρόνια γυρίζουν μια ιστορική ταινία, που και καλά πηγαίνει στα ταμεία και σπουδαία είναι. Πρόχειρα θυμάμαι: Την "Πτώση", όπου περιγράφει τις τελευταίες ώρες του Χίτλερ, την "Σόφι Σολ", η αληθινή ιστορία μιας γερμανίδας αντιναζίστριας φοιτήτριας που εκτελέστηκε και φυσικά τις "Ζωές των Άλλων". Όλες εξαιρετικές και μαζί με αυτή που μας συστήνεις, κάνουν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κουαρτέτο.
@giannis kafatos: Όντως είναι γροθιά στο στομάχι η συγκεκριμένη ταινία. Και όπως λες, δυστυχώς, θα την δει μόνο ένα πιο "ψαγμένο" κοινό και όχι εκείνοι που πρέπει να τη δουν για να παραδειγματιστούν...
@ritsmas: Πραγματικά δεν είναι και τόσο δύσκολο να ξεφύγει το πράγμα. Μια κρίση χρειάζεται, ένας λαοπλάνος ηγέτης και κάποια αναστάτωση στην κοινωνία. Το καλό είναι ότι οι δυτικές κοινωνίες είναι πλέον αρκετά ώριμες για να μην διολισθήσουν σε κάτι τέτοιο...
@fvasileiou: Οι Γερμανοί γυρίζουν τα τελευταία χρόνια πολύ καλές ταινίες. Ταινίες που συχνά καταπιάνονται με θέματα ταμπού για τη γερμανική κοινωνία. Το κακό είναι ότι –με εξαίρεση τις "Ζωές των Άλλων"– δεν έχουν την προβολή θα έπρεπε να έχουν.
Καλησπέρα Δ.Τζ,
Εχω διαβάσει και εγώ για την ταινία σε αγγλικά μέσα. Είναι από αυτές που θα δω σίγουρα. Εχω σημειώσει και την “Brugge” που μου έχουν πει ότι είναι επίσης εξαιρετική.
Συμφωνώ με την αγαπητή Ρίτσα: είναι ένα κλικ και γίνεται χωρίς να το πάρει χαμπάρι κανείς σχεδόν. Στην Ευρώπη ίσως να είναι λιγο δυσκολότερο από ότι σε άλλες χώρες, αλλά κανένας δεν έχει ανοσία...
Kαλησπέρα φίλε μου.
Πολύ ενδιαφέρουσα μου φαίνεται η ταινία..Μήπως γνωρίζεις αν παίζεται και στην Ελλάδα αυτό τον καιρό;
Δημήτρη
Διαφωνώ με το [...] Για να είμαστε ειλικρινείς το δημοκρατικό μας πολίτευμα δεν κινδυνεύει [...]
Πολύ ενδιαφέρουσα η ανάδειξη της ταινίας και των πέρα από αυτή, αλλά ο ρευστός χαρακτήρας της εποχής δεν επιτρέπει νομίζω βεβαιότητες τέτοιου είδους.
@NdN: Το "In Brugge" είναι πολύ καλό, αν και αρκετά διαφορετικό από το "Κύμα". Πάντως και οι δύο ταινίες είναι κατά τη γνώμη μου μέσα στις καλύτερες της τελευταίας διετίας.
@belbo: Όντως δεν είναι τόσο απίθανο όσο φαντάζει, αλλά νομίζω ότι στη Δύση είναι πιο δύσκολο να συμβεί απ' ότι π.χ. σε μια χώρα της Λατινικής Αμερικής.
@νίκος: Η ταινία βγήκε πριν από δύο εβδομάδες και παίζεται ακόμα. Πραγματικά πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα και μια αρκετά αξιόλογη προσπάθεια.
@evangelos: Νομίζω, φίλε Ευάγγελε, όπως είπα και στη Ρίτσα ότι είναι πιο δύσκολο να συμβεί κάτι τέτοιο σήμερα σε σχέση με τρεις τέσσερις δεκαετίες πριν, ακριβώς γιατί η κοινωνία είναι πιο ώριμη. Σαφώς καλό είναι να μην εφησυχάζουμε. Τα απολυταρχικά καθεστώτα επενδύουν ακριβώς στον εφησυχασμό και στην ανοχή μιας απογοητευμένης κοινωνίας.
Δημοσίευση σχολίου